Terug

Pop up store voor Altzheimer Socks campagne

Alzheimerpatiënt en kleindochter ontwerpen derde editie Alzheimer Socks

De Alzheimer Socks-campagne is weer van start gegaan op initiatief van Alzheimer Lab om de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie bespreekbaar te maken. Deze derde editie bestaat onder andere uit een eigen pop-up store op Utrecht Centraal (naast spoor 18), een bijzonder duo als ontwerpers van de Socks en een aangrijpende campagnevideo.

Als aftrap van de derde editie opende de Sock-up Store gister al in aanloop naar Wereld Alzheimer Dag op 21 september. Op en rond deze dag wordt in de hele wereld aandacht gevraagd voor de ziekte van Alzheimer, het belang naar onderzoek voor medicijnen én de impact van deze ziekte op patiënten en hun naasten. Want nog altijd zijn er geen geneesmiddelen voor de ziekte van Alzheimer en de andere vormen van dementie.

Bijzondere ontwerpers
Anders dan voorgaande jaren, waarbij er werd samengewerkt met bekende Nederlandse ontwerpers als Mart Visser en Spijkers & Spijkers, zijn de Alzheimer Socks dit jaar ontworpen door alzheimerpatiënt Willem en zijn kleindochter Naomi. Willem en Naomi zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd waarbij mensen met dementie en hun naasten werden gevraagd de sokken te ontwerpen en hun verhaal te delen.

Willem en Naomi hebben sokken ontworpen die geschikt zijn voor zowel heren en dames en passen binnen het concept: twee verschillende sokken die de verwarring symboliseren waarmee Alzheimerpatiënten dagelijks te maken hebben. De volledige opbrengst van de campagne komt ten goede aan het onderzoek naar Alzheimer in het Alzheimercentrum Amsterdam.

Campagnevideo
In de aangrijpende campagnevideo staan herinneringen centraal. Herinneringen die uiteindelijk vervagen, tot er niets meer overblijft om jezelf aan op te warmen. Dit is de harde realiteit voor mensen met de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie. In de video zijn enkel voeten met en zonder sokken te zien, waarbij de sokken symbool staan voor herinneringen.
Naast de lange versie, zijn er korte versies voor social gemaakt die gedurende de campagne verspreid zullen worden.

Extra toevoeging aan deze campagne is het Instagramaccount AlzheimerSocks (@alzheimersocks). Hierop, en via alle andere (social) kanalen van Alzheimer Socks en partners, zullen de komende weken verschillende posts, foto’s en videos gedeeld worden. Daarnaast zal de campagne zichtbaar zijn via pre-rolls, bannering, print, narrowcasting, POS, radio en TV.

50e Vergeet-mij-liedje in Sock-up Store
In de Sock-up Store op Utrecht Centraal worden van 18 tot en met 23 september muzikale videoportretten getoond van mensen met dementie, gemaakt door zangeres Kim Erkens, bekend van ‘Vergeet-mij-liedje’. Samen met de familie kiest ze een liedje dat een bijzondere waarde heeft en zingt dit vervolgens een-op-een. Erkens: ‘Met het Vergeet-mij-liedje wil ik laten zien dat mensen met dementie de kracht hebben ons te raken. Hun onbevangen manier van communiceren kun je als kwetsbaar zien, maar ook als inspirerend.’ Erkens heeft van 49 dementerenden videoportretten gemaakt en het liedje voor Willem, de ontwerper van de Alzheimer Socks van dit jaar, is het 50e en daarmee ook het laatste portret.
Naast de videoportretten zijn de Alzheimer Socks natuurlijk ook in de Sock-up Store te koop voor € 7,99 per paar. Daarnaast zijn de Socks verkrijgbaar bij meerdere Jumbo-winkels, La Place, Oger, Sodexo, Jeans Centre, de Bijenkorf en online via alzheimersocks.nl.