Terug

Plan B pakt leegstand in Emmer centrum aan

Hoe krijgen we al die lege winkelruimtes in het Emmer stadshart weer een beetje gevuld.

Dat is grofweg de missie die Plan B zichzelf gesteld heeft. Vanaf eind juli neemt het anti-leegstandplatform zijn intrek in het voormalige lunchroom Heeren De Wit in de Dalipassage. Frank Arling, de stichtingsvoorzitter, heeft er zin in.

Plan B bestaat momenteel uit een kernteam van vijf tot tien man met daaromheen een netwerk van 40 tot 50 ondernemers, vastgoedeigenaren en winkeliers. Gezamenlijk strijden zij tegen leegstand en voor het verhogen van de levendigheid in de Emmer binnenstad. ‘Tegelijkertijd willen wij startende ondernemers een steuntje in de rug geven door ze goedkoop ruimte te bieden voor hun idee of winkel’, aldus Arling.

Proefdraaien

Plan B moet namelijk uitgroeien tot een broedplek en opstapwinkel voor beginnende ondernemers. Mensen die zich niet meteen de huur van een pand in het centrum kunnen veroorloven. Die kunnen bij Plan B in het pand een tijdje proefdraaien totdat ze voldoende gegroeid zijn. Tegelijkertijd dient het platform als vraagbaak voor iedereen die vragen heeft over het runnen van een winkel of bedrijf. ‘We noemen ons ook wel de wisselwinkel’, zegt Arling.

Schakel

Volgens hem is er al belangstelling en is Plan B in gesprek met ongeveer vier partijen. Het speelveld van Plan B beslaat het volledige winkelcentrum. De stichting gaat alle lege ruimte in de binnenstad in kaart brengen en wil een schakel vormen tussen startende ondernemer en pandeigenaar. Het gaat om een experiment van een jaar.

Pepernotenfabriek

Plan B zoekt naar een structurele invulling voor de lege panden van Emmen. ‘Te vaak zien we zaken ergens openen om na een half jaar de deuren alweer te sluiten. Wij willen echt voor de lange termijn gaan.’ Inzetten op recente trends en het toepassen van innovatieve ideeën moet helpen de leegstand tegen te gaan. Pop-upstores zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de moderne steden en mag in Emmen nog wel wat vaker worden toegepast, aldus Arling. ‘De Pepernotenfabriek in De Weiert en It’s All About Christmas in de voormalige V&D werkten ook goed. Dat zien we graag meer.’

Out of the box

Een andere trend haakt in op de nadruk op online verkoop. ‘In grote steden zie je vaak dat sommige winkels hun ruimte eigenlijk alleen maar gebruiken voor het uitstallen van hun producten. Bestellen doe je online. Neem bijvoorbeeld de Apple Store. Daar gaat praktisch niets meer over de toonbank.’ Plan B dient verder een soort verzamelpunt voor vernieuwende en out-of-the box-invallen te worden, die het platform helpt vorm te geven.

Meer bedrijvigheid

Maar is zo’n platform nog wel nodig? De economie trekt aan en in de meest recente centrumvisie zet de gemeente Emmen in op het indammen van de winkelmeters. ‘Prachtig als we niet meer nodig zijn, want dan is het probleem opgelost. Maar we verwachten dat leegstand niet zomaar is opgelost. Zolang de consument zijn aankopen via internet doet, blijft het probleem de kop opsteken.’ Alles wat helpt om het centrum weer goed vol te krijgen, is welkom, aldus Arling. ‘Hoe meer winkels, hoe meer bedrijvigheid. Ik denk dat iedereen, inclusief de gemeente, daar nu baat bij heeft.’